Thursday, May 04, 2006

Friheten i GTA: en illusjon!?

Mai 2005
Et sentralt tema i spillkritikken har alltid vært frihet. Hvor fritt kan man velge veien gjennom spillet? Kan man utforske den virtuelle virkeligheten som en entusiastisk unge, eller blir man ført med jernhånd gjennom scenarioene i et strengt fastsatt forløp? Et av de spillene som framheves som et spill med stor frihet er Grand Theft Auto. I mainstream-media har GTAspillene fått mest oppmerksomhet på grunn av at man like gjerne kan drepe barnevogntrillende mødre som russiske gangstere. Nihilistisk – men herlig fritt, synes GTA-fansen.

Heller ikke i den virkelige verden er det gitt at vi selv velger hvilken vei vi skal vandre gjennom livets ulendte terreng. Filosofene har siden antikken lurt på om mennesket har en fri vilje, eller om Gud eller skjebnen styrer hele seilasen. Stoikerne mente for eksempel at alt var forutbestemt - derfor møtte de alle livets tildragelser med stoisk ro. Når man går i gang med GTA San Andreas, er det nok av valgmuligheter: man kan kjøre/sykle/løpe/ svømme/fly overalt, til og med under vann, og man kan drepe alt som rører seg.

Imidlertid merker man fort at friheten har sine begrensninger. For eksempel kan man ikke bevege seg inn i alle byene før de er “åpnet”, og før det må man gjennomføre visse “oppdrag”. Man blir også her geleidet gjennom spillet. Filosofen Spinoza brukte eksemplet med en stein som kastes, men innbiller seg at den selv velger sin bane. Også menneskene tror de er frie i sine valg, sier Spinoza, mens alle premissene i virkeligheten er lagt av Gud. Spinozas definisjon av frihet er ikke den liberalistiske friheten fra ytre tvang, han mener at frihet er noe man oppnår med “dypere innsikt i Gud”. Og hvem er Gud i spillverdenen? Jo – programmereren. Han har lagt premissene for alle valgene vi gjør.

Vi kan se på hver handling i spillet som et eller flere spørsmål til den tenkte programmereren: Hvis jeg gjør sånn, hva svarer du da? Og ser det stilig ut? Så svarer programmereren gjennom spillet. Prøver du for eksempel å fly over en lukket by i GTASA, får du automatisk fem ettersøkt-stjerner og jagerfly kommer og skyter deg ned. For hver ting vi prøver ut i spillet, får vi altså dypere innsikt i Gud. Vi lærer settet av regler som bestemmer hvordan denne virtuelle verden fungerer, og vi føler glede ved å oppdage og forstå. Og ser vi oss rundt, vil vi nok finne ut at det finnes mye å oppdage og glede seg over i den verden som omgir oss til daglig også.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home